Galapagos!

31 maart 2019 - Quito, Ecuador

Deze geluksvogel mocht wederom hoog bezoek ontvangen van thuis. Ik sta zwaar relaxt op het vliegveld van Quito te wachten tot Rik zijn vliegtuig landt. Zodra ik zie dat hij aan de grond staat, sta ik er ineens niet meer zo relaxt bij en wordt ik heel onrustig.  De eerste mensen komen door de poortjes en ik check stiekem hun labels: AMS? AMS?.. shit, nog niet, nog even geduld. Meerdere mensen en crews passeren, en ja hoor, daar is ie dan! Jeeeeeej! Broer en zus herenigd!

3 weken reizen we door Ecuador en hadden niet alle dagen even veel geluk met het weer waardoor Rik meerdere malen met een klappertandende zus stond gezien ik het tropische klimaat in Brazilië gewend was geraakt. We bezoeken steden, kustplaatsen, doen hikes, gaan mountainbiken en vieren tussendoor ook mijn 30e verjaardag! Als je me 10jaar geleden gevraagd zou hebben waar/hoe ik mijn 30e verjaardag zou vieren en hoe mijn leven eruit zou zien op dit moment had je een totáál ander verhaal te horen gekregen. Nu, in Baños, Ecuador tijdens mijn wereldreis die veel langer duurt dan gepland. Met mijn broer aan de taartjes en biertjes, lieve verjaardagsberichtjes van lieve mensen en dus een intens gelukkige Elkie die een leven leidt waar ze voorheen alleen maar van had durven dromen.

Deze 3 weken bouwden we de trip op naar 1 grote highlight. Mijn verjaardagscadeau voor mezelf, een droombesteming voor mij, DE Galapagos Eilanden, wereldberoemd door de evolutietheorie van Charles Darwin. De eilanden zijn toppen van onderzeese vulkanen die nooit verbonden geweest zijn met het vasteland, in tegenstelling tot de meeste eilanden. Het totale gebrek aan geografisch contact met de rest van de wereld maakte de Galápagos eilanden beroemd en Charles Darwin zijn theorie over evolutie ontstond. In September 1835 kwam Charles Darwin daar aan land en ontdekte dat de vinken op de verschillende eilanden andere gelaatstrekken vertoonden. De vorm was afhankelijk van hun voedsel. Van andere passagiers hoorde Darwin dat hetzelfde gold voor de reuzenschildpadden. De dieren, zo concludeerde hij, moesten zich genetisch hebben aangepast aan de verschillende levensomstandigheden. Deze theorie vormde de basis voor het denken over natuurlijke selectie en daar werd de evolutietheorie geboren.

Geheel voorbereid, tassen al gepakt etc gingen we de avond voor vertrek nog even een drankje doen. Wij zouden geen Renders met onze achternaam heten, als dat niet een beetje anders liep dan gepland. We kwamen íetsje later thuis dan gepland met íets meer dan één drankje op, geen probleem, zou je denken, de wekker staat toch. En die stond! Maar met onze ietwat zattige gezichtjes werd deze wekker na 2u slaap zonder enige moeite uitgedrukt tot ik helderder wakker schoot en tot de conclusie kwam dat we ons VET verslapen hadden. We snelden ons naar het vliegveld waar we ook nog eens van allerlei papieren moesten aanvragen en entree moesten betalen alvorens we mochten inchecken. (Je komt niet zomaar de Galapagos binnen!)We stonden als laatste in de rij toen er nog 2 Nederlandse piloten aangesneld kwamen met hetzelfde probleem, een té gezellige avond. Het zal ons toch niet gebeuren dat we deze vlucht gaan missen!🤦🏼‍♀️ Maar gelukkig, op de valreep nog op tijd en zodra we in het vliegtuig zaten, vielen we dan ook weer meteen als een blok in slaap om vervolgens wakker te worden op een van ‘s werelds bijzonderste eilanden..... mét een kleine kater.😅 Ingecheckt in ons hotel gingen we meteen het dorpje in, uit enthousiasme vergat ik mijn camera waar ik enorm ban baalde want natuurlijk kwamen we al overal dieren tegen. Ze liggen letterlijk midden in het dorp waar alle toeristen zijn, op de wegen, op bankjes noem maar op. Ik liep met een grote grijns op mijn gezicht en ik geloof dat Rik (al van kleins af aan een grote dierenliefhebber) ook helemaal in zijn nopjes was. We ZIJN er gewoon!

Nu kan ik jullie vertellen dat ik elke dag zeeleeuwen zag (zagen we!) mega veel prachtige schildpadden zagen (zagen we!) en hamerheads, white tips, Galapagos haaien, black tips, roggen, leguanen, JA, JA, JA! Ik zag ze ALLEMAAL! In het wild😍. We zwommen er zelfs mee. Soms snorkelend, soms duikend, soms vanaf de kant. Het was werkelijk geweldig. Maar vraag je me naar mijn Galapagos momentje. Dan is het toch wel deze:

We verbleven op San Cristobal eiland waar we een dagje niets gepland hadden en dus besloten we om met onze snorkel bewapend een stuk te gaan lopen en daarna een lekker strand op te zoeken. Aangekomen bij een bekende snorkelspot was het weer wat betrokken en het water ijskoud. “HUP! Dat water in!” zegt een man aan de kant. “Je bent op de Galapagos! Who cares dat het koud is”. Daar had deze man natuurlijk een punt en ik ging het water in, al naar adem snakkend door de kou maakte ik m’n ronde.. maar zag niks.😑 Lekker dan, ijs tenen voor niks. Al opwarmend aan de kant worden we door 2 andere snorkelaars geseind dat we moeten komen. Geen idee waarom maar we gaan maar, er zal vast wat te zien zijn. Daar aangekomen is er een zeeleeuw die met zn juiste poot uit bed gestapt was en in een zeer speelse bui was.

De zeeleeuw wilde echt met óns spelen en vloog door het water. Om ons heen, in en uit het water springend, koprollend, alles! En snél dat ie was, echt geweldig om te zien. Op een gegeven moment kregen we in de gaten dat wanneer we “meededen” hij het nóg leuker vond. Dus daar lagen we hoor, letterlijk als twee zeeleeuwen😂 door dat water te spatteren. Springend, koprollend, duikend en geloof me, dit zal voor de mensen aan de kant een hilarisch aangezicht geweest zijn, maar wij voelden ons als een vis in het water! Totdat onze beste vriend ook mij als een vis begon te zien. Ik denk dat mijn imitatie als zeeleeuw iets te goed was want hij begon me op een gegeven moment speels te bijten. Oke, leuk geweest! Dat water uit! Maar hoe geweldig was dit! De interactie met dat beest in het wild, wauw! In deze zeggen de foto’s van deze prachtige dieren meer dan mijn woorden en heb ik een selectie geprobeerd te maken van onze 1000 foto’s van allerlei verschillende dieren maar die bij nader inzicht allemaal op elkaar lijken.😂

Na de Galapagos vlogen we terug naar Quito vanwaar Rik weer terug naar huis vliegt. Wat gaan 4 weken toch snel voorbij en wat blijft gedag zeggen toch KUT.

De volgende dag stapte ik de bus om de grens met Colombia over te steken en mijn Colombiaans avontuur te starten. In Cali! De salsa Capital of the world!